SEO Optimalisatie

Als u meer bezoekers, leads en verkopen wilt genereren via uw website, dan kunt u als ondernemer of manager niet om SEO / zoekmachine optimalisatie heen. Er zijn vele vormen van online marketing, maar SEO / zoekmachine optimalisatie is misschien wel de meest interessante.

Het doel hiervan is namelijk om door het toepassen van de juiste optimalisatie technieken uw website zichtbaar te maken in het organische gedeelte in Google of andere zoekmachines. Gebruikers van Google die naar uw diensten of producten zoeken in de zoekmachine, vinden uw website dan in het ‘echte’ gedeelte van de zoekresultaten (dus niet de advertenties). Dit zorgt dan doorgaans ook voor hoge kwaliteit bezoekers, wat zich vertaald naar uitstekende leads voor uw bedrijf.

De eerste pagina, dat is waar het om draait bij SEO optimalisatie

Wanneer u zoekt naar producten of diensten in Google, dan zal er op basis van uw zoekopdracht een lijst worden getoond met diverse websites. Dit wordt ook wel SERP genoemd, wat staat voor Search Engine Results Page. Hoe hoger uw website op deze lijst getoond wordt, hoe meer bezoekers zullen doorklikken naar uw website.

seoDe meest belangrijke en relevante websites staan in de Top 10, dat is de eerste pagina in Google. 95% van alle gebruikers van Google (dus ook uw potentiële klanten) kijkt niet verder dan deze eerste pagina. Het is dus van belang dat uw bedrijf hier zichtbaar wordt, zodat zoveel mogelijk potentiële klanten uw website weten te vinden als ze in Google zoeken naar relevante zoekopdrachten.

Vergelijk het met een winkelstraat; een winkel in het hartje van een drukke stad waar dagelijks duizenden mensen langs komen heeft meer zichtbaarheid en kans op nieuwe klanten dan een winkel verstopt in achteraf straatje. De eerste pagina in Google is dus waar de meeste bezoekers zich bevinden, hoe hoger uw website op de eerste pagina scoort hoe meer bezoekers en aanvragen u kunt verwachten.

Lokale of landelijke zoekmachine optimalisatie

Voor veel bedrijven is het vooral interessant om lokaal beter gevonden te worden. We hebben het dan ook vaak over lokale SEO. Bij lokale zoekmachine optimalisatie zoekt iemand naar een bepaalde dienst en combineert dat met een stad. Iemand zoekt bijvoorbeeld naar ‘advocaat in Rotterdam’ of ‘transportbedrijf Amsterdam’. Deze zoekwoorden hebben dus een lokaal karakter.

lokale google resultaten

Een voorbeeld van lokale zoekresultaten

Voor de meeste bedrijven zijn dit de meeste interessante zoekwoorden. Het zorgt doorgaans voor bezoekers van hoge kwaliteit en deze bezoekers converteren vaak ook erg goed. Dit komt voornamelijk doordat ze een zeer specifieke zoekopdracht hebben ingegeven. Nog een interessante notitie: uw bedrijf hoeft overigens niet fysiek in een stad gevestigd te zijn om er beter vindbaar te worden. Zo kunnen bedrijven hun klantenbestand ook uitbreiden naar een andere stad, zonder er een fysieke locatie hebben.

Alhoewel lokale zoekmachine optimalisatie voor de veel bedrijven het meest interessant is, zijn er ook bedrijven die voornamelijk baad hebben bij een landelijke vindbaarheid. Dit is in feite exact hetzelfde als lokale SEO, maar dan zonder de stad of dorp achter de zoekopdracht. Iemand zoekt dan bijvoorbeeld naar ‘advocaat’ of ‘transportbedrijf’. Alhoewel landelijke SEO zeker interessant kan zijn, is het nadeel dat er vaak meer concurrentie is.

Hoe werkt SEO optimalisatie dan precies?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is Engels en vertaald naar het Nederlands hebben we het dan vaak over zoekmachine optimalisatie. Het is een proces dat ervoor zorgt dat uw website zo goed mogelijk geoptimaliseerd is met als doel om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te scoren. Het is een proces dat uit een aantal stappen bestaat (sommige van deze stappen kunnen doorlopend zijn). SEO is naar mijn mening de meest interessante manier om gevonden te worden, maar neemt wel wat tijd in beslag.

Vergelijk het met een hardloopwedstrijd; wanneer u de wedstrijd (gevonden worden op de eerste pagina van Google) wilt winnen zult u eerst veel moeten trainen om de beste te worden. Dit gaat niet van de ene op de andere dag, daar zijn bloed zweet en tranen voor nodig (figuurlijk natuurlijk).

Voor lokale zoekwoorden kan er voor een bestaande website doorgaans binnen 5 – 7 maanden een eerste pagina behaald worden. Dit is afhankelijk van hoe sterk uw concurrentie aanwezig is op de eerste pagina, hier kan een SEO consultant naar kijken en een inschatting voor gemaakt worden. Met een bestaande website wordt een site bedoeld die al minimaal een jaar online is.

Het SEO proces bestaat uit 3 stappen:

Zoekwoorden onderzoek
On-page optimalisatie van uw website
Off-page optimalisatie (linkbuilding)

Wat typen uw potentiële klanten in Google in? (zoekwoorden onderzoek)

Misschien weet u al voor welke zoekwoorden u gevonden wilt worden, maar een zoekwoord onderzoek blijft altijd noodzakelijk voor de juiste zoekmachine optimalisatie van uw website.

Aan de hand van wat u precies wilt bereiken en welke type klanten u wilt aantrekken, wordt er gekeken naar interessante zoekwoorden om dit doel te bereiken. Bij het zoekwoorden onderzoek komen vaak interessante dingen naar voren. Soms maken uw klanten van totaal andere zoekwoorden gebruik dan u in eerste instantie gedacht had. Ook wordt er gekeken naar het maandelijkse zoekvolume, of hoe vaak er per maand naar gezocht wordt. Zo kan er een inschatting gemaakt worden van de hoeveelheid bezoekers die er te verwachten zijn bij een goede positionering op de eerste pagina in Google.

De volgende stap is de technische zoekmachine optimalisatie van uw website (on-page)

On-page optimalisatie is het optimaliseren van uw website voor de zoekwoorden die relevant zijn gebleken in het zoekwoorden onderzoek. De optimalisatie van uw website is enorm belangrijk, het vormt namelijk de basis voor een goede vindbaarheid. Het doel is om de zoekwoorden op een aantal belangrijke punten op te nemen op uw website, zodat uw website relevanter wordt aangemerkt door Google.

On-page optimalisatie is een onderwerp waar veel bij komt kijken. Er zijn honderden kleine ‘tweaks’ die kunnen helpen om uw website relevanter te maken voor Google. Hieronder neem ik een greep uit deze on-page zoekmachine optimalisatie technieken met u door.

Zoekwoord(en) opnemen in de titel van uw website of pagina

on-page zoekmachine optimalisatieDe titel van uw website of pagina is een zeer belangrijke plek om de zoekwoorden in op te nemen. Veel bedrijven hebben tegenwoordig een website dat draait op een CMS systeem zoals WordPress. Bij een dergelijk CMS systeem kan de titel vrij eenvoudig worden aangepast. Maar ook bij oudere websites (HTML websites bijvoorbeeld) is het voor ons mogelijk om dit door te voeren.

Wilt u de website optimaliseren voor meerdere zoekwoordgroepen (bijvoorbeeld Rotterdam & Amsterdam)? Dan dienen hier aparte pagina’s voor te worden aangemaakt en te worden geoptimaliseerd.

Zoekwoord(en) in de teksten op uw website of pagina

Naast de titel is het belangrijk dat de zoekwoorden enkele malen terugkomen in de teksten op de website. De zoekwoorden enkele malen terug laten komen in de tekst is meer dan voldoende. Komen deze zoekwoorden te vaak terug in de tekst wordt dat ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd en Google kan de website daar zelfs voor straffen. Wij zoeken altijd naar de meest optimale balans voor uw website, geen enkele website is namelijk gelijk.

Zorgen voor goede content op uw website

Naast het opnemen van de zoekwoorden op een aantal belangrijke punten, is het tevens enorm belangrijk dat er goede content (teksten) op uw website staat voor de zoekmachine optimalisatie. We proberen de bezoekers zoveel mogelijk goede informatie te geven over uw diensten of bedrijf. Alhoewel de lengte van de artikelen niet een extreem grote rol speelt, proberen wij om content van 300 – 500 woorden op uw website te publiceren. Als u ons inschakelt, schrijft onze SEO copywriter deze teksten voor u.

Video’s op een website doen het doorgaans goed

Bij de meeste video platformen, zoals Youtube, is het mogelijk om deze video’s via een zogenaamde embed code op uw website te zetten. Wanneer mensen deze video’s bekijken zorgt het ervoor dat bezoekers langer op uw website blijven, wat positief is. Heeft u bijvoorbeeld een bedrijfsfilm laten maken of andere video’s van uw bedrijf op Youtube staan? Dan zetten wij deze via de embed code op uw website. Meer over video’s embedden leest u op: https://support.google.com/youtube/answer/171780?hl=en

Zorgen dat uw telefoonnummer & contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn

Minder belangrijk voor de vindbaarheid, maar extreem belangrijk voor de conversie van bezoekers naar aanvragen. Wij zorgen ervoor dat uw telefoonnummer of contact formulier goed zichtbaar zijn op de website. Het telefoonnummer zou prominent aanwezig moeten zijn en direct zichtbaar bij een eerste bezoek. Ook het contact formulier moet gemakkelijk vindbaar zijn. We willen het potentiële klanten die u website gevonden hebben niet moeilijk maken om contact met u op te nemen over uw diensten of producten.

Zodra de on-page optimalisatie tip top in orde is, start de off-page optimalisatie (linkbuilding)

In dit onderdeel bespreken we off-page optimalisatie, of linkbuilding. Dit is de meest cruciale stap voor een goede (lokale) vindbaarheid in de organische resultaten. Alhoewel deze stap het belangrijkste is, kan hier pas mee worden begonnen als de vorige stap is voltooid.

De on-page zoekmachine optimalisatie kunt u vergelijken met de motor, waar de off-page optimalisatie of linkbuilding de benzine is die de motor nodig heeft. De twee kunnen niet zonder elkaar. Linkbuilding doen zonder on-page optimalisatie heeft weinig effect, enkel on-page optimalisatie heeft doorgaans ook weinig effect. Het is dus een combinatie van beide. Hier zijn uitzonderingen op, bijvoorbeeld bij extreem lage concurrentie kan enkel on-page optimalisatie voldoende zijn, dit komt echter in de praktijk vrijwel niet voor.

Wat is linkbuilding?

linkbuildingEen link is een verwijzing van een andere website middels een hyperlink naar uw website. Google bepaald aan de hand van een geavanceerd algoritme op welke positie een website wordt getoond voor een bepaalde zoekopdracht. Verwijzingen vanaf andere websites (links) spelen hierbij een extreem belangrijke rol. Een jaar of 10 geleden was het zo dat vooral de kwantiteit een grote rol speelde, hoe meer links een website had hoe hoger deze zou scoren in de zoekresultaten. Relevantie en kwaliteit van de inkomende links speelde eigenlijk geen enkele rol. In die tijd kon men gemakkelijk duizenden links kopen en bovenaan de zoekresultaten scoren. Die tijden zijn (gelukkig) voorbij.

Het algoritme van Google dat beslist waar een website wordt gepositioneerd is in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld. Tegenwoordig speelt de kwantiteit nog steeds wel een bepaalde rol, maar de relevantie van de inkomende links en de kwaliteit ervan zijn veel belangrijker geworden. De ideale links naar uw website zijn dus van hoge kwaliteit en relevant aan uw website.

Linkbuilding is dus een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is het verkrijgen van deze hoge kwaliteit inkomende links. Voor het verkrijgen van links zijn werkelijk honderden technieken beschikbaar. Wij hebben een eigen proces ontwikkeld om dit voor onze klanten te realiseren.