Voor de meeste bedrijven is het zeer interessant om in Google gevonden te worden voor belangrijke zoekwoorden. Dit kan namelijk veel nieuwe klanten opleveren.

Voordat er begonnen kan worden met het optimaliseren van de website, zal er een analyse moeten worden gemaakt van welke zoekwoorden mensen gebruiken om uw diensten of producten op te zoeken in Google.

Er zijn verschillende type zoekwoorden, welke ik in dit artikel zal doornemen.

Zoekwoorden met koopintentie

De meest ideale zoekwoorden hebben een hoog maandelijks zoekvolume, weinig concurrentie en een koopintentie. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘nieuwe schutting kopen‘ heeft deze persoon de intentie om een schutting aan te schaffen.

Ook wanneer iemand een lokaal zoekwoord intypt, bijvoorbeeld ‘notaris Rotterdam‘ is deze persoon doorgaans van plan om van een dienst gebruik te maken. Lokale zoekopdrachten hebben dus ook een koopintentie.

Informatieve zoekwoorden

Naast zoekwoorden met een koopintentie en lokale zoekwoorden, zijn er ook informatieve zoekopdrachten. Dit kan bijvoorbeeld iets zijn als ‘hoe plaats ik een nieuwe schutting‘ of ‘beste houtsoort voor schutting‘.

Deze mensen willen informatie over een bepaald onderwerp hebben en zijn niet direct op zoek naar een dienst of product.

Dit wil overigens niet zeggen dat informatieve zoekwoorden geen nieuwe klanten op kunnen leveren.

Wanneer een tuincentrum een goed artikel schrijft over hoe een schutting geplaatst moet worden, kunnen hier best een aantal verkopen voor schuttingdelen uit voortkomen. De conversie naar aanvragen / verkopen is bij informatieve zoekwoorden echter vaak lager dan bij zoekwoorden met koopintentie (inclusief lokale zoekwoorden).

Google Keyword Planner gebruiken om zoekwoorden te vinden

Nu je wat achtergrond hebt over de verschillende zoekwoorden, is het tijd om te achterhalen welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken in Google. Hier kan de Google Keyword Planner (voorheen Google keyword tool) voor gebruikt worden.

Deze tool is eigenlijk bedoeld voor Google Adwords adverteerders, maar is ook zeer geschikt om een zoekwoorden onderzoek voor SEO mee uit te voeren.

Ga naar: https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/

  • Log hier in met je Google account
  • Stel vervolgens in het land en de taal in, dit staat standaard ingesteld op Nederland
  • Vul een zoekwoord in dat raakvlakken heeft met je business

welke zoekwoorden gebruiken

 

De tool zal nu op zoek gaan naar gerelateerde zoekwoorden en diverse suggesties doen, inclusief het maandelijkse zoekvolume. Op basis van deze suggesties kan een analyse gemaakt worden en deze zoekwoorden kunnen vervolgens gebruikt worden om de website te optimaliseren en de Google sandbox te voorkomen.

De Google Keyword Planner geeft helaas niet meer gratis de exacte maandelijkse zoekvolumes weer. Hiervoor moet je een betalende Google Adwords klant zijn. Door een Adwords campagne op te zetten van een paar euro per maand, kun je de exacte maandelijkse zoekvolume wel zien. Gratis gebruikers krijgen enkel een inschatting te zien, bijvoorbeeld 50 – 150 zoekvolume p/m.

Interesse in een betere vindbaarheid in Google?

Uw bedrijf ook beter vindbaar maken in de zoekresultaten van Google om zo meer leads en verkopen te genereren via het internet? Of wilt u uw bedrijf toevoegen op Google maps? Neem dan contact op.

Chat openen
1
Scan de code
Wil je dat jouw bedrijf beter in Google scoort? Stuur mij dan een appje!

Zit je achter de computer? Beweeg je muis dan naar 'contact opnemen' en scan de QR code met je mobiel.