Hoe ik een toename van 55% in organische bezoekers realiseerde binnen 3 maanden tijd

geschreven doorEdwin on april 3, 2017 in SEO with no comments

Van 2632 bezoekers naar 4090 bezoekers per maand (toename van 55%) in slechts 3 maanden tijd. In dit bericht een stap voor stap beschrijving van alles wat is uitgevoerd om dit te realiseren:

organische bezoekers SEO

Toename van het aantal organische bezoekers (klik op de afbeelding voor een vergroting)

Introductie

De klant benaderde mij begin januari omdat hij op zoek was naar een SEO specialist Rotterdam om ervoor te zorgen dat meer potentiële klanten de website konden vinden in Google. In eerste instantie heeft SEO de prioriteit, maar ik beheer en optimaliseer ook de Adwords campagnes om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. In dit bericht richt ik mij echter enkel op hoe de toename in de organische bezoekers zijn gerealiseerd.

Het bedrijf van de klant is internationaal actief. Een deel van de klanten komt uit Nederland, maar het bedrijf doet ook veel zaken in de rest van Europa en andere delen van de wereld. Het bedrijf is gespecialiseerd in de inspectie, reparatie en revisie van bepaalde onderdelen van machines die veel gebruikt worden in de industriële markt.

SEO Audit

De site van de klant was relatief groot in omvang, zo’n 1200 pagina’s waren geïndexeerd in Google. Om een goed beeld te krijgen van de situatie is er eerst een uitgebreide SEO audit uitgevoerd. De site is volledig gescand en doorgelicht. Hier kwamen diverse verbeterpunten naar voren.

Een groot deel van de pagina’s hadden namelijk missende titels, meta descriptions en niet kloppende canonicals. Er is dan ook begonnen met het verbeteren van deze punten. Vrijwel iedere pagina op de website is onder handen genomen en geoptimaliseerd. Al deze wijzigingen zijn vervolgens doorgegeven aan Google.

Interne link structuur verbeteren

Door het toevoegen van een interne link structuur, is de relevantie voor belangrijke pagina’s verbeterd. Dit heeft ook een directe invloed op de posities van een aantal belangrijke zoekwoorden gehad.

Content toegevoegd

Van ieder project dat het bedrijf uitvoert, is er een uitgebreide documentatie beschikbaar. Ook zijn er veel foto’s beschikbaar die zijn gemaakt tijdens het uitvoeren van het project. In het verleden werden al deze projecten op de website geplaatst, wat een uitstekend idee is. Zo blijft er regelmatig nieuwe content op de website komen en blijft de site groeien. Het toevoegen van uitgevoerde projecten op de website was echter al een jaar niet meer gedaan in verband met drukte.

Al deze projecten zijn dan ook op de website geplaatst als nieuwe pagina’s. Dit heeft ervoor gezorgd dat de site opnieuw flink is toegenomen in omvang en dat er veel nieuwe content beschikbaar is voor Google om te indexeren. Alle nieuw aangemaakte pagina’s zijn tevens geoptimaliseerd en voorzien van interne links.

Video’s aangemaakt

Omdat er veel foto’s en content beschikbaar was, zag ik dit als een kans om hiermee video’s te maken. Voor alle projecten zijn de foto’s gebruikt om slideshow video’s te maken. Deze video’s zijn ge-upload naar Youtube & Dailymotion.

Dit heeft 2 voordelen:

  1. De video’s kunnen op zichzelf gaan scoren in Google (dat is dus een extra positie op de eerste pagina)
  2. Iedere video bevat een link terug naar de website wat weer een positief effect kan hebben op de SEO van de website

Content distributie systeem opgezet

Ik wist van te voren dat er flink wat content toegevoegd zou gaan worden. Daarom heb ik besloten om een zogenaamd content distributie systeem op te zetten. Wat dit in feite doet, is het automatisch delen van nieuwe pagina’s en video’s op externe platformen. Vanaf deze externe platformen worden op deze manier automatisch backlinks gegenereerd terug naar de site. Daarnaast kunnen deze platformen ook op zichzelf gaan scoren, zo kan er dus opnieuw een extra plekje op de eerste pagina veroverd worden.

Het werkt als volgt:

Wanneer er een nieuwe pagina op de site komt of een nieuwe video naar het kanaal zal worden ge-upload, dan komt dit automatisch op het Twitter account van de klant. Dit nieuwe Twitter bericht is de ‘trigger’ om het content distributie systeem te activeren. Het bericht of de video zal nu automatisch worden gedeeld op Blogger, WordPress, Tumblr en diverse andere platformen inclusief links terug naar de site van de klant. Nieuwe content toevoegen aan een website is doorgaans al een goed idee, maar met dit systeem zorgt de nieuwe content automatisch ook voor nieuwe inkomende links. Zo’n systeem is dan ook vooral interessant als er regelmatig nieuwe content zal worden toegevoegd op een website, wat bij de klant dus het geval was.

Off-page optimalisatie (linkbuilding)

Naast het content distributie systeem, is er nog meer off-page optimalisatie (ook wel linkbuiling) gedaan. Het genereren van externe inkomende links is een doorgaand proces, wat een belangrijke rol speelt in het genereren van meer organische bezoekers. In de eerste fase heb ik mij vooral gericht op het communiceren van de ‘brand’ naar Google.

Er zijn veel externe profielen aangemaakt op belangrijke websites. Denk hierbij aan social media platformen maar bijvoorbeeld ook business directories. Bij het aanmaken en aanmelden op deze platformen, geef ik zoveel mogelijk informatie over het bedrijf. Denk aan NAW gegevens van het bedrijf, links naar de site en andere social media profielen zoals Facebook, Twitter & LinkedIn. Op deze manier ontstaat er een duidelijke entiteit (het bedrijf) in de ogen van Google.

Daarnaast ben ik constant bezig met broken linkbuilding en outreach, twee technieken die zeer goed werken voor het genereren van hoge kwaliteit relevante links.

Conslusie

In een relatief korte periode is er een flinke verbetering gerealiseerd in het aantal organische bezoekers. De klant ziet dan ook een aanzienlijke toename in het aantal leads / aanvragen dat via de website komt. De komende maanden zal het verkeer nog verder gaan toenemen naarmate ik werk aan het verder verbeteren van de SEO van de website.

Heeft u ook interesse om meer organische bezoekers voor uw business te realiseren? Neem dan contact op