Lokale SEO wordt steeds belangrijker

geschreven doorEdwin on juni 25, 2016 in blog with no comments

Een goede vindbaarheid in de organische zoekresultaten van de zoekmachines kan voor een bedrijf veel opleveren. Dit uit zich in de vorm van meer naamsbekendheid, leads en verkopen. Lokale SEO wordt daarbij steeds belangrijker.

Wat is lokale SEO eigenlijk?

Wanneer een potentiële klant gebruik maakt van Google om een dienst te vinden, dan gebruikt men vaak zoektermen als: dienst + stad om leveranciers of dienstverleners te vinden.

Een voorbeeld: Een ondernemer is op zoek naar een SEO specialist in Amsterdam om te helpen bij de vindbaarheid van zijn of haar website. Deze zoekopdracht bevat een zoekterm (SEO specialist) en een stad (Amsterdam). De intentie van de gene die dit intypt is volkomen duidelijk. Over het algemeen converteren deze lokale zoektermen dan ook relatief goed. Dit resulteert in meer aanvragen en uiteindelijk verkopen via de website.

Lokale resultaten zonder dat hier specifiek naar gezocht wordt

Daarnaast is het zo dat Google onder andere door het veelvuldig gebruik van mobiele telefoons ook beter wordt in het herkennen van iemands locatie. Steeds vaker zien we dan ook lokale resultaten naar voren komen zonder dat iemand hier specifiek naar gezocht heeft.

Nog een voorbeeld: Iemand overweegt om de dakpannen van zijn huis laten vervangen en zoekt in Google naar ‘dakwerken’ (dus zonder stad erachter). De volgende lokale zoekresultaten worden getoond:

zoeken naar lokale zoekwoorden

Een voorbeeld waarbij Google lokale resultaten laat zien, zonder dat er specifiek naar gezocht is.

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien, worden er lokale zoekresultaten getoond. Omdat ik zoek vanuit Hellevoetsluis (waar mijn kantoor gevestigd is) krijg ik resultaten uit mijn buurt te zien. Zoek jij bijvoorbeeld vanuit Rotterdam, dan zullen er Rotterdamse dakdekkers getoond worden. Dit fenomeen zien we steeds vaker terug en zorgt er dus voor dat lokale SEO steeds belangrijker wordt voor bedrijven.