Schema.org toevoegen aan uw website voor lokale relevantie

geschreven doorEdwin on maart 4, 2016 in blog with no comments

In ons vorige bericht hebben we een uitleg gegeven over een Google bedrijfspagina aanvragen. In dit bericht een uitleg om Schema.org markup toe te voegen aan uw website. Maar voordat we beginnen met de uitleg van het toevoegen ervan, eerst het volgende..

schema.org SEO

Wat is Schema.org en waar dient het voor?

Schema.org is een gezamenlijk initiatief van de 3 grootste zoekmachines Google, Bing & Yahoo. Het is een gestandaardiseerde manier om extra informatie toe te voegen aan webpagina’s. Het doel hiervan is dat zoekmachines beter begrijpen waar een pagina of website precies over gaat. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere ervaring voor de eindgebruiker (de gene die de zoekmachine gebruikt, uw potentiële klanten dus).

Wanneer een pagina wordt voorzien van deze Schema.org markup, heeft dit over het algemeen geen effect op hoe de pagina eruit ziet. Het is een stukje HTML code die puur bedoeld is voor de zoekmachines om exact te begrijpen waar een pagina over gaat. Zo kan bijvoorbeeld aan de zoekmachine duidelijk worden gemaakt dat een bepaalde pagina op de website bedoeld is om contact op te nemen (de contact pagina).

Daarnaast zijn er nog 1001 zaken die middels Schema.org markup kunnen worden voorzien van extra informatie voor de zoekmachines. In dit artikel een uitleg over het toevoegen van NAW gegevens middels Schema.org. Zeer belangrijk voor uw lokale vindbaarheid.

Uw bedrijfsgegevens in Schema.org toevoegen

Waarschijnlijk heeft u de NAW gegevens van uw bedrijf al op uw website staan. Soms staan deze gegevens op de contact pagina, maar soms worden de gegevens ook opgenomen in de footer (onderkant) van uw website. In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat uw NAW gegevens op de contact pagina staan en dat u gebruik maakt van WordPress. Dit CMS systeem is zeer geschikt voor zoekmachine optimalisatie en maakt het eenvoudig om zelf aanpassingen te doen.

Stap 1: De code voorbereiden

Hieronder is het stukje code te vinden wat we in een volgende stap aan de website gaan toevoegen. U kunt dit stukje code kopiëren naar een tekstbestand en vervolgens aanpassen naar uw eigen bedrijfsgegevens. Het is belangrijk dat u hier exact dezelfde gegevens gebruikt als bij uw Google My Business pagina.

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “LocalBusiness”,
“address”: {
“@type”: “PostalAddress”,
“name”: “Bedrijfsnaam”,
“addressLocality”: “Rotterdam”,
“addressRegion”: “Zuid Holland”,
“postalCode”:”1000 AA”,
“streetAddress”: ” Straat 100″}
}
</script>

Stap 2: De code opnemen op uw website

In deze stap gaan we de code toevoegen aan de website. Dit is relatief eenvoudig als u gebruik maakt van een CMS systeem zoals WordPress. In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat u met dit systeem werkt. Mocht u met een ander systeem werken, raden wij aan contact op te nemen met uw webdesigner.

Nadat u bent ingelogd in WordPress navigeert u naar de pagina waar uw NAW gegevens zijn opgenomen, in ons geval is dit de contact pagina. Daar klikt u vervolgens op ‘Tekst’ aan de rechter bovenkant van de tekst editor zoals hieronder aangegeven:

schema.org

 

U kunt vervolgens naar beneden scrollen en de code aan de onderkant van de pagina toevoegen. Zorg dat u nogmaals de gegevens controleert in de code zodat u zeker weet dat alles klopt. U kunt de pagina nu opslaan / bijwerken.

Stap 3: Controleren of de code juist is toegevoegd

De laatste stap is het uitvoeren van een test om te controleren of alles goed is gegaan. Google heeft hiervoor de Structured Data Testing Tool in het leven geroepen. Wanneer u naar de pagina navigeert kunt u klikken op ‘ULR ophalen’. Vervolgens vult u de pagina in waar we zojuist de code aan hebben toegevoegd. Klik daarna op ‘Ophalen & Valideren’.

Wanneer alles goed is gegaan, krijgt u aan de rechterkant van het scherm het volgende te zien:

bedrijfsgegevens Google schema.orgHulp nodig? 

Het toevoegen van deze lokale Schema.org markup is zeer belangrijk voor uw lokale vindbaarheid. Waarschijnlijk maken nog maar weinig van uw concurrenten gebruik van deze techniek. Doe er dus uw voordeel mee! Mocht u hulp nodig hebben bij het implementeren van deze markup, kunt u altijd contact met ons opnemen.