Website overzetten naar HTTPS (SSL certificaat), de moeite waard voor SEO?

geschreven doorEdwin on augustus 26, 2016 in blog with no comments

Toen enige tijd geleden bekend werd dat https (SSL) een rankingfactor was, sprongen veel SEO specialisten en webmasters meteen aan boord en begonnen met de migratie van HTTP naar HTTPS. In dit artikel wil ik het eens hebben over de voor- en nadelen van een overstap en vooral of het de moeite waard is om te doen.

Wat is HTTPS (SSL) eigenlijk?

ssl versleutelingWanneer een browser zoals Chrome, Firefox of Internet Explorer een website bezoekt, dan vraagt de browser als het ware informatie op bij de server. HTTP & HTTPS zijn beide protocollen voor het afhandelen van deze aanvragen. Het verschil tussen beide is de beveiliging. Bij HTTPS wordt alle data tussen de client (dat is de browser) en de server versleuteld wat de verzonden en ontvangen data dus een stuk veiliger maakt.

Verplicht bij verwerking van persoonsgegevens

Wanneer een website persoonsgegevens verwerkt (zoals bijvoorbeeld een webwinkel), dan is het wettelijk geregeld dat de website voorzien moet zijn van een SSL certificaat. Daarnaast geeft het bezoekers van de webwinkel natuurlijk een betrouwbaar gevoel, wat doorgaans de conversie ten goede komt. Eigenlijk alle betrouwbare webwinkels maken dan ook gebruik van HTTPS. Maar is het ook interessant voor ‘normale’ bedrijven om de overstap te maken?

De voordelen van overstappen

Het overstappen op HTTPS (SSL) is zeker een goed idee. Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen. Bezoekers krijgen doorgaans een veilig gevoel bij een bedrijf dat beveiliging van de data serieus neemt. Het feit dat Google ook een ranking boost geeft aan websites met SSL is natuurlijk ook een leuke bijkomstigheid. Alhoewel overstappen voor een kleine verbetering kan zorgen in de posities, moet hier niet teveel van verwacht worden.

seoIk heb persoonlijk diverse websites overgezet van HTTP naar HTTPS, maar het effect op de posities in Google is vaak marginaal. Het is natuurlijk altijd een goed idee om zoveel mogelijk zaken te optimaliseren die door Google worden meegenomen in de berekening van de posities. Maar vergelijk ik dit met bijvoorbeeld meer linkbuilding voor de website uitvoeren, dan heeft dat vaak een veel groter effect dan de overstap naar HTTPS. Toch is wat mij betreft de overstap zeker de moeite waard, mits dit op de juiste manier geïmplementeerd wordt.

De nadelen van overstappen en waar op letten

Wanneer je switcht van HTTP naar HTTPS, dan is dit vanuit een SEO standpunt gezien een domein switch. Vergelijkbaar met een website overzetten van domein A naar domein B. Er zijn een hoop dingen die fout kunnen gaan, waardoor de posities in Google (tijdelijk) verloren kunnen gaan. Het is dus zaak om vooraf goed advies in te winnen van een SEO specialist om er zeker van te zijn dat de implementatie op de juiste manier gedaan wordt.

De volgende zaken zijn belangrijk om in de gaten te houden bij een switch:

  • Zorg dat alle interne links op de website verwijzen naar de nieuwe HTTPS versie van uw website
  • De externe links dienen ook zoveel mogelijk te worden omgezet naar de nieuwe HTTPS versie van uw website.
  • De oude HTTP URL’s dienen middels een 301 redirect te verwijzen naar de nieuwe HTTPS versie van uw website. Dit dient op pagina niveau gedaan te worden, verwijs dus niet alle links naar uw homepage dan zullen namelijk alle huidige posities verloren gaan.
  • Voer de HTTPS versie van uw website ook in Google Search Console in en geef daar aan dat u geswitcht bent.

Hulp nodig bij HTTPS installeren?

Wat mij betreft is een overstap, mits goed uitgevoerd, zeker de moeite waard om te implementeren. Alhoewel het niet voor alle bedrijven een noodzaak is, zijn er zeker grote voordelen. Als u wilt overstappen en er zeker van wilt zijn dat de overstap naar HTTPS (SSL) op de juiste manier gedaan wordt, dan help ik u hier graag bij! U kunt contact opnemen voor meer informatie.