Wat is de Google Sandbox?

geschreven doorEdwin on januari 30, 2017 in blog with no comments

Wellicht heb je wel eens gehoord van de Google sandbox, maar misschien ook niet. Het is in ieder geval niet de zandbak op het hoofdkantoor van Google 🙂 De Google sandbox is een fenomeen dat voornamelijk betrekking heeft op relatief nieuwe websites.

In feite is het een filter dat is ingebouwd in het algoritme van Google, waardoor sites in een soort wacht- of testperiode krijgen voordat de goede posities doorzetten. Het komt ook voor dat nieuwe sites eerst een boost krijgen en veel organische bezoekers ontvangen, om vervolgens in de sandbox geplaatst te worden en vrijwel geen bezoekers meer ontvangen.

Hoe werkt de Google sandbox?

De Google sandbox filter wordt in bepaalde gevallen toegepast. Zoals ik al eerder aangaf komt het vaker voor bij relatief nieuwe websites. Het idee erachter is op zich wel te verklaren. Het algoritme van Google zal aan de hand van veel verschillende factoren bepalen op welke positie een website zal scoren.

Als een site pas is geregistreerd dan heeft Google (in bepaalde gevallen) nog weinig vertrouwen in de website. Je ziet dan vaak dat de effecten van de SEO werkzaamheden weinig tot geen effect hebben. De on-page optimalisatie kan dan weinig effect hebben, of de links kunnen (tijdelijk) niet worden meegenomen door Google.

Google kijkt in deze periode als het ware even de kat uit de boom, om te zien of de site inderdaad te vertrouwen is. Het wil overigens niet zeggen dat je dan maar moet stoppen met het optimaliseren van de website, in tegendeel.

De beste strategie is om gewoon te blijven bloggen, links te blijven genereren en actief te blijven op social media. Hierdoor ziet Google dat de site actief is en dit zal het vertrouwen ten goede komen. Soms duurt het enkele weken voordat de Google sandbox filter is opgeheven, maar het komt ook voor dat dit veel langer duurt.

Bestaat het echt?

google sandbox

De Google sandbox 🙂

Er is wat discussie onder SEO specialisten of deze sandbox filter wel echt bestaat. Google ontkent namelijk het bestaan ervan. Persoonlijk werk ik bij Simply Rank vooral aan websites die al wat langer bestaan.

De klanten waar ik mee samenwerk hebben vaak een website die al enkele jaren online is. Het komt wel eens voor dat ook hier een Google sandbox filter op wordt toepast, maar dat is slechts sporadisch het geval.

Naast het werk dat ik doe voor klanten, werk ik ook aan eigen SEO projecten. Dat zijn sites die ik geheel zelf in beheer heb. Bij deze projecten wordt er meestal met een geheel nieuw domein gewerkt, wat dus nog geen vertrouwen heeft opgebouwd.

Bij deze projecten zie ik het sandbox effect dan ook wat vaker terugkomen. Door ervoor te zorgen dat de sites actief zijn op social media (Facebook, Twitter en eventueel Linkedin) en heel regelmatig nieuwe content (in de vorm van artikelen) toe te voegen op de sites, groeit het vertrouwen in de site en kan de Google sandbox vaak redelijk snel worden teruggedraaid.

Interesse in betere Google posities?

Uw bedrijf ook beter vindbaar maken in de zoekresultaten van Google om zo meer leads en verkopen te genereren via het internet? Neem dan contact op of download het Rapport.