De zoekresultaten in Google bestaan in feite uit 3 onderdelen. De advertenties, lokale resultaten & de organische resultaten. In dit artikel een uitleg over het aanvragen van een ‘Google Mijn Bedrijf’ listing. Dit heeft betrekking op de resultaten die zichtbaar zijn bij zoekwoorden met een lokale intentie (zoekwoord + stad). Hieronder een voorbeeld van de lokale resultaten:

Een lokaal resultaat voor rijscholen in Amsterdam
Wanneer is een bedrijf toevoegen Google Maps belangrijk?
Als uw bedrijf op welke manier dan ook lokaal actief is, is het belangrijk om een dergelijke listing aan te vragen en te optimaliseren. Google heeft 2 opties als het gaat om de lokale zoekresultaten. Ten eerste zijn er bedrijven met een fysieke locatie die klanten in een winkel / pand ontvangen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een kapperszaak of een notaris.
Ten tweede zijn er bedrijven die in een bepaald lokaal gebied klanten bezoeken (ze gaan dus naar de locatie van de klant toe). Denk hierbij bijvoorbeeld aan een koeriersdienst of SEO bureau Rotterdam. Voor beide type bedrijven is het hebben van een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf listing zeer belangrijk.
Wat heeft u nodig om dit aan te vragen?
- Een fysiek adres om een verificatiekaart te ontvangen
- Een Google (Gmail) account
- Een website (een website niet noodzakelijk, maar wel aan te raden)
- Telefoonnummer (wij adviseren een lokaal netnummer, geen mobiel telefoonnummer)
Stap 1: Bedrijf aanmelden Google Maps
Ga naar deze pagina en log in met uw Gmail account: https://www.google.com/business/
U krijgt vervolgens een kaart te zien, daar kunt u het adres van uw bedrijf (of eventueel huisadres) invoeren:
Stap 2: Gegevens en service locatie doorgeven
Klik vervolgens op ‘Ik heb de naam en het adres correct opgegeven‘ en er opent zich een scherm om uw bedrijfsgegevens in te vullen. Het is belangrijk om al uw gegevens correct in te vullen en ook de juiste categorie te kiezen. Het kiezen van de juiste categorie kan namelijk het verschil maken voor welke zoekwoorden u gevonden gaat worden. Bekijk de verschillende categorieën dus goed en maak de juiste keuze. Ook kunt kijken naar de categorieën van uw concurrentie. Als uw bedrijf diensten of producten bij de klant op locatie levert, vink dit dan aan.
Stap 3: Locatie verifiëren
Na het invullen van alle bedrijfsgegevens zal Google vragen om de gegevens na te lopen en te bevestigen. Zodra u akkoord bent gegaan, zal er een postkaart naar het ingevulde adres verzonden worden. Meestal komt deze kaart binnen 7 – 14 dagen aan op het adres. Blijf de post wel goed in de gaten houden want het is een vrij kleine kaart die gemakkelijk als ‘reclame’ kan worden gezien. Zodra de kaart is ontvangen logt u opnieuw in en vult de code in. Het bedrijf is nu geverifieerd en de aanvraag is compleet.
Stap 4: Google Mijn Bedrijf (Maps) een extra boost geven voor betere lokale vindbaarheid
Nadat het complete verificatieproces is voltooid, herkent Google u als een lokaal bedrijf. Het is belangrijk om uw profiel compleet in te vullen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat uw openingstijden zijn ingevuld en dat uw website is opgenomen. Daarnaast is het aan te raden om een aantal foto’s toe te voegen van uw bedrijf. Een compleet ingevuld profiel zal over het algemeen namelijk beter presteren in de lokale zoekresultaten.
Stap 5: Externe vermeldingen van uw bedrijf
Alhoewel het hebben van een goed geoptimaliseerde listing de basis is voor een goede lokale vindbaarheid, zal dit over het algemeen niet voldoende zijn om daadwerkelijk gevonden te worden in de lokale zoekresultaten. Hier zijn externe vermeldingen van uw bedrijf voor nodig, zogenaamde ‘citations’. Dit zijn in feite vermelding van uw bedrijf inc. NAW gegevens op het internet. Hoe vaker uw bedrijf wordt vermeldt op externe websites, hoe beter uw vindbaarheid in de lokale zoekresultaten zal worden.
Hieronder een lijst met websites waar u zich kunt aanmelden. Met deze aanmeldingen legt u een goede basis. Voor een complete lokale optimalisatie en zijn over het algemeen genomen tussen de 20 – 50 verschillende vermeldingen nodig. Dit is afhankelijk van de concurrentie. Deze stap is over het algemeen de meest tijdrovende klus van het gehele proces.
Let op: het is belangrijk dat al uw citations (externe vermeldingen) identiek zijn aan uw Google listing, dit luistert erg nauw.
http://www.places.nl/
http://www.yelloho.nl
http://www.cylex-bedrijvengids.nl/
https://foursquare.com/
http://www.lacartes.com/
http://www.brownbook.net/
Uw bedrijf toevoegen aan Google Maps + optimalisatie liever uitbesteden?
Alhoewel u met deze handleiding gemakkelijk zelf uw listing kunt aanvragen + optimaliseren is het een buitengewoon tijdrovende activiteit. Als u de optimalisatie van uw Google Mijn Bedrijf listing liever aan ons overlaat neem dan contact met ons op.