Wat is een 301 redirect en waarom is het belangrijk voor de SEO van je website? In dit artikel een uitleg.
SEO of zoekmachine optimalisatie is een combinatie van on-page en off-page SEO factoren. On-page zorgt ervoor dat de website technisch goed in elkaar steekt en dat zoekmachines begrijpen wat het onderwerp van de website is. Dit vormt dan ook de basis van een goede online vindbaarheid, in combinatie met de zoekwoorden die je gaat gebruiken.
De echte kracht van SEO zit hem echter in off-page factoren, ofwel inkomende links vanaf externe websites. Toch zal de on-page SEO en off-page SEO in orde moeten zijn om goed vindbaar te zijn in Google en andere zoekmachines.
Ik vergelijk dit altijd met een auto; de on-page is de motor en de off-page is de brandstof die in auto nodig heeft. Een motor die geen brandstof heeft komt niet ver, en ook met alleen een jerrycan brandstof kom je niet echt ver (of je moet gaan lopen.. :P). Het is dus altijd zaak om beide factoren te optimaliseren voor een goede vindbaarheid in Google.
Een 301 redirect is voornamelijk van toepassing op de off-page SEO.
Met een 301 redirect kun je een groot deel van de off-page waarde die is toegekend aan een URL doorgeven aan een andere URL.
Voorbeeld 301 redirect
Als voorbeeld neem ik een fictief notariskantoor in regio Rotterdam, Jansen & Klaassen.
Dit kantoor heeft een seo specialist rotterdam ingeschakeld en heeft goede posities in de zoekresultaten behaald met het domein jansenenklaasennotaris.nl
Na een tijdje gaat 1 van de partners met pensioen en de ander zet het kantoor voort onder de naar Jansen Notaris met het domein jansennotaris.nl. Ook gaat het kantoor van Rotterdam naar Amsterdam toe.
Met een geheel nieuwe website zou Jansen Notaris weer helemaal vanaf 0 moeten beginnen met de SEO van de website. Dit brengt veel kosten en geduld met zich mee.
Met een 301 redirect kan alle off-page waarde die is toegekend aan het oude domein jansenenklaasennotaris.nl worden overgedragen aan het nieuwe domein jansennotaris.nl. Als alles goed is ingesteld zal het nieuwe domein worden getoond op dezelfde posities in de zoekresultaten als het oude domein.
Als een bedrijf switcht van naam of domein is het dus altijd belangrijk om dit goed te coördineren. Als dit namelijk fout gaat kunnen alle behaalde posities in Google permanent verloren gaan. Zorg dus dat je er op tijd bij bent en win goed advies in!
Een 301 redirect kan overigens ook worden ingezet om de waarde van interne URL’s door te geven. Wijzig je bijvoorbeeld de URL van domein.nl/diensten/ naar domein.nl/onze-diensten/ dient er ook een 301 redirect ingesteld te worden van de oude URL naar de nieuwe URL om de off-page SEO waarde te behouden.
301 vs 302 redirect
Je kunt gebruik maken van een 301 redirect of een 302 redirect. Het verschil is tussen beide is groot. Met een 301 geef je namelijk aan dat het om een permanente doorverwijzing gaat, Google geeft hierdoor vrijwel alle waarde van de oude URL door aan de nieuwe URL.
Bij een 302 redirect gaat het om een tijdelijke doorverwijzing, hierbij geeft Google dan ook niet alle waarde door aan de nieuwe URL. Voor SEO is het altijd het beste om gebruik te maken van een 301 redirect, zodat alle off-page SEO waarde wordt doorgegeven.
Je kunt controleren of alles goed is ingesteld, en of het om een permanente redirect of tijdelijke redirect gaat met de tool: http://www.redirect-checker.org/index.php (vul de oude URL in).
Hulp nodig bij het instellen van een 301 redirect of switchen naar een nieuw domein?
Neem dan vrijblijvend contact op.